Beweeg je lichaam met je handen in Virtual Reality

Dit weekend heb ik een video gemaakt dat de technieken laat zien die ik heb ontwikkeld voor lichaamsbewegingen in virtual reality. Het is hierbij de bedoeling dat de digitale ‘avatar’ zoveel mogelijk je eigen bewegingen nadoet. De uitdaging is dat er maar weinig sensors zijn die doorgeven wat je lichaam doet.
Ik gebruik hiervoor de Razer Hydra dat de positie en plaats van mijn handen doorgeeft aan de computer. Door slim om te gaan met deze informatie kun je hier echter veel mee doen. De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan een aantal technieken die zijn beschreven in Engelstalige artikelen:
- Inverse kinematica voor de armen. Dit is beschreven in mijn artikel ‘Inverse kinematics for arms in Unity free or indie’. Hierbij leidt je de houding van de armen af van de positie van de handen.
- Het lichaam voorwaarts buigen, beschreven in het artikel ‘Bending the body forward based on hand positions’.
- Draaien van het lichaam, zoals beschreven in het artikel ‘Body rotation with two handed Razer Hydra and Oculus Rift’. De richting waarin het lichaam staat blijkt afgeleid te kunnen worden uit de richting waarin je je handen houdt.
- Knielen, waar ik nog geen artikel over geschreven heb…
De video laat zien wat er met de combinatie van deze technieken mogelijk is:
Geef een antwoord