Hoe modelleer je een trein die op het spoor blijft rijden?

Hoe modelleer je een trein die op het spoor blijft rijden?
De stoomtram met de (nu) zichtbare muur

In de afgelopen maand heb ik onderzocht hoe ik de stoomtram kon laten rijden in mijn virtuele wereld. Zoals gewoonlijk was het doel om het zo realistisch mogelijk te maken. De tram moest op het spoor rijden, optrekken, afremmen, door bochten gaan en de wagon moesten er ook realistisch aanhangen.

Een van de eerste pogingen was om de trein een vooraf getekende lijn te laten volgen. Hoewel dit eenvoudig te maken was, kwam het niet realistisch over. Het was veel te gladjes. Een stoomtram schud en kaakt: een ritje was niet gladjes. In feite ontspoorde  de stoomtram van Zutphen naar Emmerik nogal vaak.

Daarom ging ik vervolgens aan de slag met de mechanismen gebaseerd op de natuurkundige wetten. Mijn startpunt was een uitleg over hoe je auto’s moest modelleren. Dit werkte aardig, alleen is een stoomtram langzaam, zwaar (16,5 ton) en vrij zwak (80pk) in plaats van licht (1-2 ton), snel en sterk. Door het aanpassen van de versnellingsbak, de sterkte van de motor en het toerenbereik van de motor kreeg ik toch een realistisch effect.

Mijn eerste idee was natuurlijk dat de gemodelleerde rails de tram ook echt de juiste richting in dwongen, maar dat faalde. De krachten van de zware tram waren zodanig dat het model nog sneller ontspoorde dan zijn echte soortgenoot: hij kwam geen bocht door. Daarom breidde ik het spoor uit met een volledig doorzichtige muur twee zijden van het spoor, die de trein op het spoor moeten houden. Dit gaf het gewenste effect: de locomotief en wagons kunnen een beetje heen en weer bewegen, maar de muur zorgt ervoor dat de tram niet meer om kon vallen. Daarnaast mocht de speler in het spel niets merken van de onzichtbare muur, dus die moest enkel voor de tram werken.

De stoomtram met de (nu) zichtbare muur

De stoomtram met de (nu) zichtbare muur

Helaas was ik er daarmee nog niet: de trein bokte vreselijk van tijd tot tijd, zodanig dat ze niet meer verder kon rijden. Het bleek dat de (onzichtbare) scherpe hoeken van de trein zich in de onzichtbare muur boorden, waardoor de trein niet verder kon. Dit kostte mij weken om uit te vinden omdat de hoeken en de muur allebei niet zichtbaar waren. Toen ik de scherpe hoeken verving door afgeronde hoeken was het doel eindelijk bereikt.

De laatste stap was het verbinden van de locomotief met de wagon. Hiervoor gebruikte ik een volledig flexibele verbinding die er enkel voor zorgt dat de wagons in de lengterichting verbonden waren. De wagon kan in principe vrij in zijwaartse of in hoogte bewegen. Ook draaien over alle assen is mogelijk. De grond en de onzichtbare muur zorgen ervoor dat het binnen de perken blijft.

Het resultaat is dus te zien in het filmpje dat ik eerder deze week verspreidde:

Getagd met , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.