Hummelo Digitaal: 1 jaar onderweg naar het verleden

Vandaag is het precies 1 jaar geleden dat ik mijn eerste tweet de wereld instuurde over mijn activiteiten om Hummelo in 3D te modelleren. Ik mag wel zeggen dat ik flink wat vooruitgang heb geboekt.

Dorpsstraat Hummelo

Dorpsstraat Hummelo

Op de afbeeldingen van de tweets kun je zien dat ik begonnen ben met hele simpele modellen. Ook is goed zichtbaar dat mijn eerste pogingen waren om oude foto’s op deze simpele modellen te maken. In essentie is dit dezelfde werkwijze als Arnhem 3D en Virtueel Rhenen gebruiken, al doen zij dat veel geavanceerder.

Hummelo3D_20120509_1

Op de ‘luchtopname’ hierboven kun je wel zien dat ik al bezig was met meer geavanceerdere modellen. De winkel van Teerink (nu de Spar) heeft namelijk al redelijk veel detail. Dit model is tegenwoordig verder uitgewerkt, maar de basis is dus al ruim een jaar oud.

Ik ben dus begonnen eerste de huizen te modelleren met Sketchup. In december ontdekte ik het render programma Maxwell dat veel mooiere plaatjes kon maken. In januari van dit jaar kwam daar ook nog Hummelo – de game bij. Rond die tijd kreeg ook de media mij activiteit in de gaten: het Contact, de Gelderlander, de Hessencombinatie en Oer hebben een mooi artikel gemaakt.

Ondertussen gaat de virtuele omgeving steeds meer leven. Ik verwacht ook dat dit in het komende jaar ook steeds mooier wordt. Ik heb in ieder geval nog ideeën genoeg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.