Oculus rift: echt rondkijken in historisch Hummelo

Ik heb op deze site nu een paar keer naar de Oculus Rift verwezen. Ik denk dat het nu eens tijd wordt dat ik probeer uit te leggen waarom die apparaat zo bijzonder is voor mijn project.

Eigenlijk is de Oculus Rift een soort beeldscherm dat je voor je ogen houdt. En als je het apparaat zo bekijkt, dan ziet het er ook zo uit:

Prototype van de Oculus Rift

Prototype van de Oculus Rift

Niet het meest elegante ding dus. Als je dat nu vergelijkt met de beeldschermbrillen van bijvoorbeeld Carl Zeiss of Vuzix, dan wordt het alleen maar erger.

Vuzix Wrap 1200 bril

Vuzix bril

Carl Zeiss Cinemizer bril

Carl Zeiss bril

 

Het grote verschil is dat de laatste twee eigenlijk meer een privé televisie zijn. Je kunt daarmee rustig op de bank zitten om te kijken naar een beeld dat overeenkomt met een groot formaat televisie.

Bij de Oculus Rift daarentegen is het beeld zo groot geworden dat de randen van de televisie praktisch onzichtbaar zijn en er dus vrijwel geen zwarte ruimte om het beeld zit.

Daarnaast is de Oculus Rift niet ontwikkeld om televisie te kijken, maar om games mee te spelen. Bij games is het namelijk belangrijk dat je snel kunt reageren op de dingen die om je heen spelen. Het systeem is uitgerust met een systeem dat het beeldscherm meedraait met je hoofd: je kunt dus links en rechts van je kijken door je hoofd te draaien. Maar om dit realistisch te doen moet het beeld heel snel reageren op die draaien, wat dus gelukt is met de Oculus Rift.

Het resultaat is dus dat met dat ding voor je ogen je natuurlijk om je heen kunt kijken en zo een een realisme krijgt die nog niet eerder mogelijk was. Dit past natuurlijk perfect in mijn doel voor Hummelo.

Video van NU.nl over de Oculus Rift

Daarbij komt dat de Oculus Rift behoorlijk betaalbaar gaat worden (rond de €300,-). Rond deze tijd zullen de eerste brillen naar ontwikkelaars worden verstuurd. De consumentenversie volgt later. Ik ga ervan uit dat het wel 2014 zal zijn voordat het zover is.

Tenslotte is al aangekondigd dat het programma dat ik gebruikt om Hummelo – de game te maken de Oculus Rift zal gaan ondersteunen. Ik verwacht dus dat het een kwestie van tijd is totdat je werkelijk kan rondkijken in historisch Hummelo.

Getagd met , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*