Techniek: details op afstand is verspilling

Het afgelopen jaar is de hoeveelheid modellen gestaag toegenomen, ik schat zo ongeveer 1 model per week. Ik merk nu dan ook dat het rondlopen in Hummelo niet meer zo soepel gaat als in het begin. Dat is ook niet zo gek, want in de statistieken zie ik dat de computer veel elk beeld tot 500.000 vlakken moet berekenen en tekenen. En ik wil eigenlijk minimaal 60 beeldjes per seconde houden. Hoe lossen we dat op?De belangrijkste techniek die ik de afgelopen weken heb geïntroduceerd is Level of Detail ofwel detailniveau. Hierbij wordt de afstand van het model betaald en op basis daarvan een model variant getoond met de juiste details. Is het model ver weg, dan zijn er nauwelijks details aanwezig. Is het dichtbij, dan worden alle kleine details wel getoond.

Het leuke hiervan is dat je hiervan normaal gesproken vrijwel niets ziet en het toch veel oplevert. Als voorbeeld neem ik Dorpsstraat 24. Het volledige model wordt getoond als de afstand minder dan 25 meter is. Hierbij zitten details als de scharnieren van de luiken, binnenzijde van de kozijnen en de binnenmuren, plafonds en vloeren zelf. Het model bestaat op dit moment uit 3980 vlakken.

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 1

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 1

Zicht op Dorpsstraat 24, detailnivo 1

Zicht op Dorpsstraat 24, detailniveau 1

Als je verder dan 25 meter afstand tot het huis bent, dan wordt het volledige model compleet vervangen door een ander model. Dit model lijkt op het eerste gezicht erg op het volledige model, maar doordat kleine details zijn verwijderd en de binnenzijde ook niet meer aanwezig is bestaat deze uit nog maar 2419 vlakken. Een besparing van 40%, terwijl je het verschil bijna niet ziet.

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 2

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 2

Zicht op Dorpsstraat 24, detailniveau 2

Zicht op Dorpsstraat 24, detailniveau 2

Als je tenslotte veel verder weg staat, dan wordt de besparing nog groter. Bij een afstand van 100 meter of meer wordt een model gebruik dat nog maar uit 36 vlakken bestaat. Dit is een besparing van bijna 99%. Toch ziet het model er op het eerste gezicht er nog redelijk realistisch uit. Zelfs de scharnieren van de luiken zitten er nog in! Dit komt omdat ik hierbij een heel andere techniek gebruik. Op de muren van het model staan in feite afbeeldingen van het volledige model. In deze afbeelding staan naast de steenstructuur ook de ramen, luiken, muurankers en zo voort op. Zo zie je wel de belangrijkste delen van het model, maar niet de structuur of diepte. Deze diepte is op een afstand van meer dan 100 meter niet meer belangrijk om een realistisch beeld te krijgen.

In feite is deze techniek dezelfde als die van verschillende collega’s, zoals Arnhem 3D en Virtueel Rhenen.

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 3

Model Dorpsstraat 24, detailniveau 3

Zicht op Dorpsstraat 24, detailniveau 3

Zicht op Dorpsstraat 24, detailniveau 3

Bij de rechter afbeelding moet je nu ook wel goed kijken om het model te zien, rechts naast het grijze huis van Greven en achter het witte hekje van de Gouden Karper. Het valt zelfs niet zo erg op dat het laatste model geen schoorsteen, dakkapel en lantaren meer heeft. Overigens denk ik dat ik die eerste twee nog wel ga toevoegen en daarmee het aantal vlakken hiermee verdubbelen…

Het enige nadeel hiervan is dat ik voor elk model nu 2 of 3 varianten moet maken. Tsja, als je wat wilt, dan moet je er wel wat voor doen. Deze techniek maakt het tenslotte wel mogelijk om een model van 4 km² levensecht te kunnen bekijken.

Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.